Hankkeen toimijat
Lapin yliopisto koordinoi hanketta ja se toteutetaan yhteistyössä Oulun, Itä-Suomen, Jyväskylän, Turun ja Helsingin yliopistojen sekä Åbo Akademin kanssa. Hankkeen toimijat ovat mukana useissa opettajankouluttajien ja asiantuntijoiden verkostoissa. Tavoitteena on, että myös näiden verkostojen välinen yhteistyö lisääntyy hankkeen toiminnan avulla.
Alla pääset tutustumaan hankkeen toimijoihin.



vieraileva professori (Vytautas Magnus yliopisto), Dos.
Inklusiivinen kasvatus, pedagoginen tuki, monitoimijainen yhteistyö

Vaativa erityinen tuki, oppimisen ja koulunkäynnin tuki, käyttäytymisen haasteet, ulkopuolisuus, inkluusio





Inklusiivinen opettajankoulutus, kuntatason inkluusio, inkluusio oppivassa yhteisössä



Positiivinen kasvatus ja vahvuuspedagogiikka, hyvinvoinnin tukeminen, onnellisuuden kokemukset, koti-kouluyhteistyö

Sosiaalis-emotionaaliset tuen tarpeet, lasten itseä koskevat käsitykset ja lapsikäsitykset


Erityispedagogiikka, opettajankoulutuksen kehittäminen, vaativa tuki, moniammatillisuus
Katarina Waltzer



Tulevaisuuden opetusmenetelmät ja oppiminen. Pedagogiset mallit, teknologia opetuksessa, oppimisanalytiikka.

Virpi Vellonen
Yliopistonlehtori


Inkluusio, yhteisopettajuus

Inklusiivinen musiikkikasvatus, kuurojen musiikkikasvatus

Inkluusio, vertaileva pedagoginen tutkimus, kuulovamma ja kieli


Oppimisen yksilölliset erityispiirteet, oppimisen vaikeudet, arviointi osana opettajan ammattitaitoa

Erityisopettajakoulutus, lasten vertaissuhteet ja sosiaalisemotionaalinen kompetenssi, perhe ja vanhemmat yhteistyössä

Oppimisen edellytykset ja haasteet, oppiminen ja osallisuus, oppimisen tukeminen aikuisten yhteisenä työnä
Inklusiivinen kasvatus, oppilaiden hyvinvointi ja jaksaminen, haastavasti käyttäytyvät oppilaat

Moniammatillinen yhteistyö, opetussuunnitelma, osallisuus, laaja-alaiset oppimisen haasteet

Kristina Ström


Nuorten hyvinvoinnin kehitys ja yhteys suorituksiin, motivaatioon ja koulutustavoitteisiin